Permohonan Moratorium

Pihak kerajaan telah memberikan moratorium secara automatik kepada semua peminjam sebaik sahaja Perintah Kawalan Pergerakan (PKP 1.0) diumumkan. Pemberian ini diberikan tanpa mengira peringkat golongan dan ianya diberikan selama 6 bulan. Walau bagaimana pun, semasa PKP 2.0, moratorium ini tidak lagi diberikan kepada peminjam secara automatik dan ianya diberikan kepada golongan yang benar – benar terkesan sahaja. Setiap pemohon perlu menyertakan bukti kehilangan pekerjaan atau sumber pendapatan semasa membuat perlanjutan moratorium dan tidak semua peminjam layak untuk mendapatnya.

Namun, memandangkan kes harian Covid-19 ini mencecah ribuan kes setiap hari, beberapa sektor masih tidak dapat berjalan seperti biasa. Malah, terdapat ramai individu yang telah kehilangan sumber pendapatan dan ini sangat memberi impak kepada kehidupan seharian. Memandangkan hal ini sangat merisaukan, kerajaan telah membenarkan pemberian moratorium tanpa syarat dan setiap peminjam boleh mendapat moratorium dari pihak bank. Kelulusan moratorium akan diberikan secara automatik sebaik sahaja peminjam membuat permohonan dan perlanjutan moratorium diberikan selama enam bulan. 

Antara pinjaman yang dibenarkan mendapat moratorium adalah seperti pinjaman peribadi, pinjaman perumahan, overdraft dan sewa beli kenderaan (AmBank, CIMB Bank, Maybank). Bagi mendapatkan moratorium, peminjam perlu berhubung dengan bank masing – masing melalui laman web atau talian telefon.

Senarai Bank 

Hampir kesemua bank memberikan moratorium semasa PKP 3.0 ini, antaranya :

 

  1. Bank Islam Malaysia

No tel : 03-26900900

Laman web : https://vao.bankislam.com.my

 

  1. Bank Muamalat

No tel : 1-300-88-8787

Laman web : https://map.muamalat.com.my/

 

  1. Bank Rakyat

No tel : 1-300-80-5454

Laman web : https://cv19-support.bankrakyat.com.my/

 

  1. Bank Pembangunan Malaysia

Laman web : 03-26113888

 

  1. BSN Bank Simpanan Nasional

No tel : 1300-88-1900

Laman web : https://www.bsn.com.my

 

  1. CIMB Bank

No tel : 03-62047788

Laman web : https://www.cimb.com.my

 

  1. Hong Leong Bank

No tel : 03-76268899

Laman web : https://www.hlb.com.my

 

  1. HSBC Bank

No tel : 1300-88-2626

Laman web : https://www.hsbc.com.my

 

  1. Maybank

No tel : 1300-88-6688

Laman web : https://www.maybank2u.com.my

 

  1. MBSB Bank

No tel : 03-20963000

Laman web : https://www.mbsbbank.com/en/notices/moratorium 

 

  1. Public Bank

No tel : 1800-22-5555

Laman web : https://www.pbebank.com

 

  1. OCBC Bank

No tel : 03-83149310

Laman web : https://www.ocbc.com.my

 

  1. RHB online Bank

No tel : 03-9206 8118

Laman web : https://www.rhbgroup.com

 

  1. SME Bank

No tel : 03-26037700

Laman web : https://www.smebank.com.my

 

  1. Standard Chartered

No tel : 1300-88-8888

Laman web : https://www.sc.com

 

  1. Ambank 

No tel : 03-21788888

Laman web : https://www.ambank.com.my

 

  1. Affin Bank

No tel : 03-82302222

Laman web : https://www.affinonline.com

 

  1. Alliance Bank

No tel : 03-55169988

Laman web : https://www.alliancebank.com.my / https://www.allianceonline.com.my/personal/loan_moratorium/loan_moratorium.do

 

  1. Agrobank

No tel : 1-300-88-2476

Laman web : https://www.agrobank.com.my

 

  1. UOB Bank

No tel : 03-26166800

Laman web : https://www.uob.com.my

 

  1. Kuwait Finance House

No tel : 1-300-888-534

Laman web : https://www.kfh.com.my

 

  1. Citibank

No tel : 03-23830000

Laman web : https://www.citibank.com.my

 

  1. Al Rajhi Bank

No tel : 03-23326000

Laman web : https://www.alrajhibank.com.my

 

  1. BNP Paribas Bank

No tel : 03-2179 8361

Laman web : https://www.bnpparibas.com.my

 

Secara tidak langsung, moratorium ini membolehkan peminjam membuat penstrukturan semula kewangan dengan adanya wang lebihan ansuran bulanan. Malah, ia juga boleh dijadikan sebagai modal pusingan bagi perniagaan kecil – kecilan. Selain itu, ia juga dapat menampung keperluan hidup serta membolehkan peminjam meneruskan kelangsungan hidup semasa mendepani wabak Covid – 19 ini.